foto: Shutterstock
V Číně vypukl skandál ohledně kvality masa. Část pokrmů amerických řetězců McDonald's nebo KFC totiž pocházela z masokombinátu, který běžně zpracovával prošlé maso. Ten v čínské Šanghaji provozovala americká firma OSI Group.
Velké americké řetězce rychlého občerstvení mají v Číně pořádný problém se svou image. Dlouhodobě totiž odebíraly maso od dodavatele, který ho připravoval v nehygienických podmínkách a nebál se používat prošlé či na zem spadlé kusy.
http://www.youtube.com/watch?v=AfSvHMUpkv0
Podmínky, na které upozornila jako první čínská Dragon TV, již podle South China Morning Post (SMCP) rozsáhle vyšetřuje čínský úřad pro potravinovou bezpečnost. Čínský regulátor také dočasně zmíněný masokombinát zavřel. Paradoxní je, že řetězce jako McDonald's, KFC, Pizza Hut, či dokonce kavárenský Starbucks neobelhal žádný neznámý levný čínský dodavatel.
V hledáčku vyšetřovatelů je totiž výroba Shanghai Husi Food Company, kterou vlastní a provozuje illinoiská OSI Group. Přinejmenším podezřelé maso pro koncové čínské zákazníky tedy připravovaly americké řetězce na základě dodávek jejich amerického partnera.
Všechny zmíněné značky se samozřejmě ihned v rámci pečlivě budované image od problémového dodavatele distancovaly a jeho maso stáhly. S pohoršením se ozvali i samotní majitelé problémové výroby z OSI Group, kteří ujišťují, že bezpečnost potravin je "základním kamenem jejich společnosti a základní princip při službě zákazníkům".
"Firemní management byl zprávou zděšen a s problémem se rychle a přímo vypořádá," píše se v prohlášení reagujícím na investigativní záběry zmíněné čínské televize, které ukazují mimo jiné, jak pracovníci bez rukavic zpracovávají maso s více než půl měsíce prošlou lhůtou spotřeby či vracejí na pás i ty kousky, které předtím spadly na zem.
S tímto tvrzením se ale výrazným způsobem vylučuje tvrzení manažera kvality z vyšetřovaného šangajského masokombinátu, který podle SMCP na videu přiznal, že o zpracovávání prošlého masa management celé společnosti věděl a schvaloval ho. "Naše firemní politika nám dovolovala přidávat prošlé suroviny k výrobě hovězích karbanátků," říká na videu čínský manažer.
Všechny dotčené firmy se tak nyní snaží své dodávky nahradit jinými zdroji. To dočasně znamená omezení nabídky některých pokrmů. Podle CNN Moneytak už nastal nedostatek vepřových a BBQ sendvičů u KFC, Pizza Hut zastavil prodej "texaského" hovězího a Starbucks stáhly své kuřecí panini.
McDonald's oslabuje i pokles poptávky v USA
Agentura Reuters potom citovala tokijského mluvčího McDonald's, který prohlásil, že asi pětina jejich kuřecích McNuggetů pocházela od Husi Food, a proto firma jejich prodej také zastavila. Během pondělního obchodování potom v reakci akcie firmy oslabily o 1,4 procenta na své patnáctiměsíční maximum. Do uzavření obchodování sice ztrátu vykorigovaly na pouhé 0,4 procenta, ale i to bylo dočasné.
Po úterním oznámení čtvrtletních výsledků kurz akcie opět oslaboval. Firma totiž zveřejnila přibližně procentní pokles zisků, který je způsoben hlavně snižující se poptávkou pro změnu na domácím, tedy americkém trhu. V oblasti Asie a Tichomoří, Blízkého východu a Afriky však zisky o 1,1 procenta vzrostly. Jak moc může současná aféra McDonald's mrzet, napovídá fakt, že v druhém čtvrtletí letošního roku prodeje nejvíce rostly právě v Číně.
Autoři: ac
Zdroj: ihned.cz